O lume întreagă poate încăpea într-un ochi, iar trei lumi într-o minte. Doi ochi văd la fel ca unul. Şi o mie de ochi văd la fel ca unul singur. Ochiul este ochi pentru o lume, mintea este ochi pentru trei lumi. Ochiul este martorul faptelor, mintea este martorul lucrurilor, al legilor şi al adevărului. Dacă doi ochi văd la fel ca şi un ochi, pentru ce două minţi se ceartă în jurul unui adevăr? Fiindcă mintea este o oglindă neasemuit mai simţitoare decât ochiul; încât, dacă se înceţoşează câtuşi de puţin, abia dacă mai poţi vedea în ea ceva mai mult decât în ochiul trupesc. În oglinda înceţoşată a minţii – înceţoşată de răutate şi de păcat – se pot oglindi numai faptele, ca şi în ochiul trupesc. Însă mintea înceţoşată poate să înceţoşeze şi ochiul trupesc. Atunci şi faptele vor apărea strâmbe în amândoi ochii, şi în minte, şi în ochi, întocmai ca în oglinzile strâmbe.
Noapte sfântă, în pace, sfetnic spre înțelepțire!
p. Ignatie